Elsa van Dijck

HET LAB, Residentie

biografie

Elsa van Dijk is theatermaker, speler en schrijver. 

Ze speelt en maakt beeldend muziektheater vanuit een grote fascinatie voor de absurditeit van het alledaags bestaan. Haar werk is ontroerend en absurd, vrolijk duister en bevindt zich vaak waar je het niet verwacht: als het even kan, vlak voor je neus. Elsa werkt het liefst specifiek voor kinderen omdat ze graag moeilijke thema’s uitkleedt, vertaalt en voor kinderen inzichtelijk maakt via theater vol muziek. Tegelijk gunt ze het iedereen (en haarzelf) om met een kinderblik naar dit soort thema’s te kijken: onstuimig, nieuwsgierig, en een beetje brutaal. Haar werelden zijn vervreemdend, absurd maar vol humor en liefde voor de personages die erin leven. Hoe ruig of donker ook, ze bevatten altijd sprankjes begrip en hoop. 

Elsa studeerde in 2016 af als docerende theatermaker aan ArtEZ hogeschool van de Kunsten en studeerde in de zomer van 2021 met onderscheiding af aan LUCA Drama in Leuven. Zij deed regiestages bij Jeugdtheater Sonnevanck, Silbersee en Holland Opera en werd tijdens haar master resident bij Translab van Muziektheater Transparant. Bij hen speelde ze in There is No Why Here (2015) en maakte ze Stille Nacht (2021- 2023). Tijdens haar studie aan LUCA Drama maakte Elsa deel uit van het Leuvens collectief Max Last, speelde daar in Spinnenmetenknippen (2019- heden), en schreef en cocreëerde Van Raam tot Raam (2020- 2022). Daarnaast speelde ze bij Fernand in Niet echt wel waar (2019, heden), en bij Ballet Dommage in Melvius (2019- 2023).